Galerie umění Karlovy Vary
Zřizovatel: Karlovarský kraj
Ředitel: Mgr. Jan Samec
Historie:
Galerie umění vznikla 1. ledna 1953. Od počátku byla umístěna v bývalé vzorkovně Živnostenského spolku a Živnostenské obchodní komory (postavena včetně výstavní síně v letech 1911–1912), kde sídlí i dnes. Pobočka karlovarské galerie byla zřízena v roce 1966 v raně barokním letohrádku vévodů lauenburských (A. Leuthner) v Ostrově nad Ohří.
Sbírky:
Sbírka českého umění 20. století je předznamenána náladovými, symbolistními a realistickými díly z přelomu století, z počátků vzniku moderního výtvarného umění. Kvalitně je zastoupena také tvorba autorů válečného období, zabývající se člověkem, městem a civilizací. Stálou expozici českého umění uzavírá kolekce tvorby soudobých autorů, prezentující rozmanitý současný umělecký projev.
Prohlášení:
GUKV jako prostor pro umění a uvažování
Programové prohlášení 2009 – 2012
Úvod:
Smysl tohoto dokumentu spočívá v přednesení obrysů, pozice, aktivit a linie budoucího vývoje naší instituce, jako jedné z klíčových v základní infrastruktuře výtvarného umění v Česku. Dokument obhajuje, jakým způsobem rozvíjíme a tříbíme následující předsevzetí: – pracovat lokálně a zároveň také na národní a mezinárodní bázi; – utvářet novou rovnováhu mezi produkcí výstav, výzkumem, diskuzí, produkcí vědění a vzděláním, – navazovat na zásadní problémy jak v umělecké praxi a teorii, tak i v samotné společnosti; – angažovat se rovnoměrně jak v produkci tak i v prezentaci; – pracovat s veřejností na bázi participace; – a být ve spojení s dalšími institucemi a praktikujícími jednotlivci v České republice a v zahraničí, a to nejen v oboru vizuálního umění. Po dobu existence naší galerie se nám podařilo stát se předním uměleckým institutem, schopným zaměřit se na zásadní otázky a témata v umění a prostřednictvím umění. V časovém předstihu rozvíjíme pracovní postupy, které zásadním způsobem ovlivňují institucionální praxi v oboru vizuálního umění doma i v zahraničí.
GUKV je tedy místem zasvěceným myšlení, které: -vychází z umění, -je o umění a -je šířeno prostřednictvím umění. Angažujeme se ve zkoumání a posilování dvou zásadních vztahů: jednak pojítka mezi uměním a veřejnou sférou, jednak aliance mezi uměleckou praxí a teorií. V souvislosti s tím, abychom mohli tyto vztahy v umění plnohodnotně realizovat iniciujeme výzkum na téma palčivých otázek ve společnosti a společně s umělci a dalšími kulturními činiteli realizujeme projekty, jako jsou výstavy, přednášky, vzdělávací programy, publikace a produkce nových prací. Naše zkoumání v oblasti umění a toho, jaké má umění v dnešním světě možnosti, je dlouhodobým nepřetržitým závazkem, který je globálně erudovaný a zároveň lokálně angažovaný.
Pod mým vedením se GUKV podrobila úkolu vlastní transformace a vydala se na cestu procesu reorientace ve snaze o nalezení formy ideálního institutu současného umění. Dalo by se říci, že naše práce je charakterizována neustálým přehodnocováním předpokladů a parametrů prostoru určenému umění. Takovému prostoru, který je experimentální reakcí na řadu otázek, kterými se vyznačují naše snahy, například: Proč křísit tuto instituci, zvláště v Česku zahlceném na poli umění podobnými institucemi? Je možné si vůbec představit instituci, která si uvědomuje zásadnost globální situace, ve které se pohybuje, a stejně uvědoměle se potýká s tématy aktuálními v Karlových Varech a potažmo v celé České Republice? Jak je možné aktivovat potenciál Karlových Varů vis-a-vis takovým kulturním hráčům jako je Praha a Brno, nemluvě o Berlíně, Istanbulu, nebo Hong Kongu? Jak může dnes umělecká instituce fungovat ve stínu vlivu diktátu kapitalizmu, působícího na kulturní průmysl, zábavu, atrakce a návštěvnost? Jak si dnes představit instituci, která nebude pouhou nádobou čekající na naplnění nesouvisejícími výstavami a objekty, ale spíše jednotkou, která se seriózně angažuje v myšlení společně s umělci a tvůrci kultury; takovou, která promlouvá jen tehdy, pokud má co říci? Je možné, aby umělecká produkce a celý diskurz s ní svázaný byly uznány za rovnocenné a bylo s nimi i tak zacházeno? Jak správně převést stav institucionální moci do stavu zodpovědnosti? Jaké máme k dispozici možnosti, abychom mohli čelit potřebám dneška? V krátkosti, co je nutno udělat? GUKV je odpovědí na tyto otázky, doloženou praktikami participace, diskurzivity, produkce, flexibility, plynulosti a kritičnosti. Představujeme si to ne jako nějaký striktně definovaný model, v rámci kterého bychom realizovali předem daná schémata, ale spíše jako způsob jednání a myšlení, jako stálou výzvu možnostem umění. V procesu, který jsme nazvali “stát se sebou samými” se GUKV stala jakýmsi opěrným bodem, schématem, zásadní složkou, fundamentální oporou a základnou, na které mohou umělecké a diskurzivní projekty spočinou a se rozvíjet dál.
Přestože ztělesňujeme proces neustálých změn a obnovování s cílem dosáhnout ideálního stavu, jsme zároveň nepochybně uznávanou profesionální institucí na všech úrovních: lokální, národní i mezinárodní. Projekty, které realizujeme, se skládají z mnoha aspektů a částí, takže je možné objekt zájmu posuzovat z několika úhlů pohledu, různým tempem, s ideální intenzitou a v odlišných formátech. Mluvím tu o typicky dlouhodobých projektech zahrnujících fázi výzkumu, skupinové čtení a kolektivní bádání, což vše, za přispění mnohých umělců, kurátorů, teoretiků a dalších kulturních činitelů, vnáší do projektů klíčové impulzy a zvyšuje úroveň vědění. Samozřejmě mnoho takovýchto mnohostranných projektů je prezentováno formou výstavy, ale přestože výstavy jsou zásadním místem přenášení vědomostí a prostorem pro zhmotňování představ, nemají výsadní postavení oproti našim dalším aktivitám.
Se stejným důrazem se věnujeme sériím přednášek, diskuzím, vzdělávacím modulům a publikační činnosti. Tyto aktivity – pokud ovšem situace nevyžaduje něco jiného – jsou zpravidla realizovány přímo na půdě naší instituce. Obdobně také nejsme zaměřeni výlučně na spolupráci s umělci, spíše pracujeme na širokém poli uměleckých a teoretických přístupů. Pokud umělec nebo umělkyně dostane příležitost pro samostatnou výstavu, pak je účelem umožnit jim seriózně prozkoumat možnosti jejich vlastní práce a realizovat nový projekt způsobem, který by byl jen obtížně myslitelný v jiných souvislostech. Zapojíme potom všechen náš intelekt a organizační schopnosti, abychom podpořili umělce v jejich záměru. Abychom překročili hranici předvídatelnosti, vyhnuli se opakování úspěšných modelů a motivovali umělce k hledání nových způsobů řešení, spolupracujeme s umělci na základě kvality a potenciálu jejich práce, tedy bez ohledu na to, k jaké generaci patří, nebo pozici, kterou ve svém oboru zastávají.
Snažíme se maximálně omezit možné externí překážky a poskytnout autorům – i přesto, že jen na přechodnou dobu – zázemí a oporu k plné koncentraci na jejich projektech. Musím zde také zmínit, že jsme zásadně pro to, aby stále docházelo k přehodnocování podmínek, ve kterých umělci a jiní kulturní činitelé pracují a také, aby tito jednotlivci byli za svou práci a čas eticky ohodnoceni. Za účelem podpory rozvoje myšlení, soustředění a soustavného studia a zároveň jako výsledek snahy takového ideálu dosáhnout, byl iniciován program Výzkumných rezidenčních pobytů (RIR – Research-In-Residence). Mezinárodní umělci, spisovatelé, kurátoři a kritici tak mohou strávit určitý čas v Karlových Varech, a na místě tak rozvinout svou uměleckou a teoretickou práci.
Na bázi otevřeného profesního vztahu založeného na důvěře a spřízněném přístupu k chápání možností, které umění poskytuje, se rezidenti účastní přednášek, promítání, seminářů, atd. a přispívají “mezinárodně lokální” komunitě enormním potenciálem nových nápadů, návrhů a energie, jak v rámci města, tak České republiky. Výběr témat našich projektů je motivován naléhavostí některých situací v umění a ve společnosti a je ustaven tak, aby mohli o současných podmínkách a sociálních problémech naši rezidenti otevřeně diskutovat. S vědomím toho, že tyto podněty se týkají každého bez ohledu na jeho nebo její kulturní, politickou, sociální, ekonomickou nebo zeměpisnou pozici, pořádáme veřejné diskuze, díky nimž šíříme do povědomí společný jazyk, s jehož pomocí můžeme oslovit a zpytovat současný stav věcí. Umění tu hraje roli agenta ve zpochybňování převažujícího konsenzu a ztělesňuje představy o tom, jak by věci mohly vypadat jinak.
GUKV chápe umění jako prostor otevřený novým možnostem ve společnosti, prostor ve kterém je umožněno imaginativní hloubání, experimentování, formulace alternativ, návrhů a možností. Umění je v širším pojetí (to jest za hranicí tradičně pojímaného umění, založeného na osvíceneckém ideálu šíření vědění, moci, vztahu k divákovi a buržoazní veřejnosti) místem, ve kterém se jednotlivé diskurzy (estetický, kulturní, politický, sociální, ekonomický a jiné) potkávají a navzájem ovlivňují. Našimi nástroji v obhajování pozic veřejné sféry, jejichž prostřednictvím se angažujeme v záležitostech etického a politického dosahu, jsou primární atributy umění jako je imaginace a hloubání. Veřejná sféra by byla v ideálním případě otevřeným prostorem, kam je zván každý, kdo má snahu nenásilným způsobem obhajovat a distribuovat významy koexistence. Ovšem realita je taková, že je tento prostor napadán ekonomickými a politickými požadavky. A právě GUKV prostřednictvím svých projektů hledá cesty, jak tomuto vlivu trhu a ekonomiky uniknout. Neúnavně se snažíme, aby se GUKV stala fórem, ve kterém se příspěvky umělců a kulturních činitelů a jejich veřejný a podnětný hlas stanou součástí společnosti. Galerie sídlí v Karlových Varech, ve městě jak geograficky, tak i duchovně mimo hlavní proud kulturních pamětihodností, zábavy a konceptu umění jako odpočinku, což nám dává za pravdu, že je potřeba tady rozvíjet a předávat dál poznatky o umění a prostřednictvím umění. Karlovy Vary jsou především univerzitním městem s uměleckou školou, což, jak si myslíme, umožňuje “pomalý”, soustředěný a detailní způsob práce umělecké instituce paralelně s výhodami vyššího vzdělávání. GUKV si také předsevzala navázat úzký trvalý vztah s Univerzitou Karlovou, zvláště s fakultou humanitních studií. S vazbou na naše klíčové projekty založené na výzkumu spolupracujeme s Univerzitou Karlovou na postgraduálních kurzech a dalších vzdělávacích programech, ve snaze najít společnou řeč a posílit tak umělecký a akademický výzkum. Některé projekty, na kterých se spolupodílíme (převážně série přednášek a publikační činnost) dosahují uznání v kulturním a akademickém světě mnoha disciplín a oborů.
V otázce vlivu na veřejnost jsme v zásadě proti zaměňování tohoto pojmu za návštěvnost výstav nebo diváky. Aby se tento rozdíl zvýraznil, zavedli jsme politiku “nulového návštěvníka” (což neznamená nulové publikum) a poukazujeme tak na nesmyslnost požadavku zřizovatele, který upřednostňuje parametr kvantity ilustrovaný počtem návštěvníků před typem práce a úsilím GUKV. Místo toho se zaměřujeme na rozvoj komplexní práce s veřejností praktikované v mnoha rovinách. První část našeho publika je tvořena zpravidla lidmi aktivními v kultuře, kteří s námi spolupracují na rozvoji a realizaci projektů. Jak už jsem zmínil výše, projekty GUKV jsou pojímány jako kolektivní praxe, zahrnující dlouhodobý výzkum mezi umělci, kurátory, teoretiky, atd. Druhou část publika představují přímí navštěvníci našich výstav a diskusních aktivit. Třetí částí publika (o něco fyzicky a geograficky vzdálenější) je ta, se kterou GUKV komunikuje prostřednictvím svých publikací. Jsou to informační bulletiny, příručky (místo tištěných pozvánek a jiných marketingových nástrojů publikujeme malé brožury obsahující odpovídající množství informací o ústředních tématech každého jednotlivého projektu a ty potom zdarma rozesíláme na náš mezinárodní adresář), kritické sborníky textů (místo katalogů výstav publikujeme sborníky textů, abychom tak vytvořili paralelní prostor pro zveřejnění tématicky souvisejících textů umělců a teoretiků), a nakonec také naše webová stránka (obsahující často navštěvovaný video archiv všech našich přednášek, konferencí, rozhovorů a panelových diskuzí, stejně tak jako referenční seznamy doporučené literatury a jiných pramenů odborných informací). Čtvrtá část publika je tvořena prostřednictvím diskurzu, který kolem sebe, díky recenzím a analýzám reagujícím na projekty a náš institucionální přístup, GUKV vyvíjí na mezinárodní úrovni. Fyzický počet osob v reálném prostoru galerie není v typu práce, ve které se angažujeme, zásadní. Naopak, otázka přístupu k myšlenkám a vědění generovanému našimi aktivitami je mnohem zásadnější, než kdyby snad někdo chtěl hodnotit nedostatky, které s sebou nese tak nejednotná skladba publika galerie.
I přes svoji relativně krátkou historii jsme dosáhli unikátní pozice mezi ostatními uměleckými institucemi na lokální, národní a mezinárodní úrovni. Praxe GUKV naprosto jednoznačným způsobem ovlivnila institucionální zázemí, náplň a typ práce v oboru současného umění. GUKV je v odborných kruzích pravidelně zmiňována mezi nejprogresivnějšími a nejkritičtějšími uměleckými instituty, schopnými podnítit změny napříč současným uměním. Mimoto svých zkušeností a úspěchu využívá i k prohlubování spolupráce, kolegiality a solidarity s dalšími uměleckými a kulturními institucemi. Iniciujeme v této souvislosti neformální spolupráci mezi lokálními uměleckými institucemi. Pravidelně se angažujeme na vytvoření kulturního zázemí ve městě a regionu jako takovém a stejně tak na ambicích města stát se Hlavním městem kultury v roce 2018. Univerzita Karlova a především její fakulta humanitních studií je naším klíčovým partnerem pro budoucí vývoj a společný koncept zapojení umění mimo jeho tradiční sféru – v oblasti filozofie, sociologie, sociálních věd, politické teorie, atd. Chceme přehodnotit rozdíly mezi “teorií” a “uměleckou praxí”, které vidíme ne jako oddělené, ale spíše vzájemně se doplňující faktory.
Kromě partnerství na obsahové úrovni a projektech sdílíme s Univerzitou Karlovou ambice plnit lokální závazky (Karlovy Vary), mít národní význam (Česká Republika) stejně tak, jako koncepční váhu a význam v mezinárodním a globálním kontextu. V České Republice patří GUKV spolu s TranzitDisplay v Praze a Domem umění v Českých Budějovicích do triády klíčových uměleckých center, a jako taková se aktivně účastní společných veřejných diskuzí, vyměňuje si informace a spolupracuje velmi efektivním a angažovaným způsobem. GUKV, TranzitDisplay a Dům umění se na vlně společného zájmu spojili, aby sdružili síly v mezinárodním marketingu a komunikaci a také společně navrhli program hostujících kritiků umění.
Pro budoucnost GUKV bude směrodatných pět klíčových pojmů: bádání, představivost, kolektivita, závazky a kontinuálnost. Bádáním máme na mysli snahu podrobit celý svět, včetně uměleckého světa a nás samých, nepřetržitému zkoumání. Udělat z něj subjekt našeho studia a průzkumu. To znamená neustále upozorňovat na zažité konvence ve stavu věcí, stejně tak jako neúnavně tyto konvence odhalovat a zpochybňovat. Uvědomujeme si však zároveň, že není možné kritizovat něco, čeho bychom nebyli součástí. Proto se nadále budeme snažit vytvářet podmínky, ve kterých umění najde svoje místo a bude konstruktivně a promyšleně aktivovat představivost a naznačovat další možné vize toho, jak by se mohly věci měnit. O tom, že rozvíjíme naše projekty prostřednictvím sdílených akcí s širokou účastí veřejnosti napovídá pojem kolektivita, který zároveň vyjadřuje základní podmínku nutnou pro existenci veřejné demokratické sféry.
Od doby svého založení pociťujeme trvalý závazek podřídit se plně intelektuálně i organizačně snaze o naplnění svých předsevzetí. Naše snaha je umocněna základním principem: kontinuálností. Zříkáme se otevřeně prvoplánových reakcí na požadavky dnešního demokratického kapitalizmu jako jsou: inovace, trendy, kult mládí, okamžitý vzruch, uspokojování trhu, povrchnost, kvantita, zábava a atrakce. Místo toho tvoříme dlouhodobé obohacující vazby mezi intelektuály a umělci. Ve skutečnosti svět, ve kterém žijeme, a představy o tom, co je v něm možné, jsou pro nás stěžejním tématem, které si zaslouží, aby bylo probádáno do hloubky z mnoha úhlů, stanovisek a prostřednictvím projektů, jejich zpracování a diskuzí.
Na tomto myšlenkovém základě, způsobem nikoli nepodobným tomu, ke kterému naše práce dospěla doposud, bude GUKV dále rozvíjet projekty v časovém horizontu od roku 2009 do roku 2012. Aktivity GUKV reagují na aktuální výzvy a vyvíjí se podle specifického obsahu práce a tudíž není možné, předložit žádné striktně dané schéma nebo program. Pokud vezmeme v potaz určitou flexibilitu, která je v naší práci zásadní, a představíme si, jaké projekty se budou konat v GUKV v následujících třech letech, bude to pravděpodobně jedna až dvě samostatné umělecké výstavy za rok, spojené s realizací nových podstatných uměleckých děl. Výstavy tohoto typu probíhají po dobu přibližně tří měsíců, díky čemuž se mohou uskutečnit relevantní vzdělávací aktivity ve spolupráci s univerzitami a akademiemi, rozvine se diskurz a veřejnost bude mít dostatek času prohloubit svoje znalosti o projektu. Sledujeme soustavně aktivity poměrně širokého spektra umělců, se kterými hledáme možné cesty budoucí spolupráce. Dále se během ročního programu v galerii uskuteční dlouhodobé multioborové projekty, zahrnující určitým aktuálním směrem zaměřený výzkum na poli současného umění stejně tak jako ve společnosti. Výzkum bude vedený ve spolupráci s univerzitou a bude se prezentovat formou komplexní výstavy jak v GUKV, tak v dalších veřejných prostorech Karlových Varů. Za intelektuálního a uměleckého přispění proběhnou série přednášek, diskuzí, workshopů, a jako analýza a příspěvek k rozvoji myšlení bude vydán sborník kritických textů.
To vše si vyžádá značné nasazení v kolektivním úsilí mnoha odborníků činných v kultuře, kterým GUKV poskytne jak praktické, tak i intelektuální zázemí. V minulosti se GUKV zaměřila na témata jako jsou emigrace a válka v roli nových organizačních principů ve společnosti.
Témata, která budeme v budoucnu zkoumat do hloubky, jsou: návrat náboženství do veřejné sféry; odkaz dění roku 1989 na Západě, a to, jaký dopad měl posun v pojetí “Západu” na uměleckou praxi; kultura protestu a opozice a její možnosti existence ve světě globálního kapitalizmu, kdy kritika není ničím jiným, než zbožím určeným ke spotřebě (společně se zkoumáním možností uměleckého, kulturního a politického aktivizmu, aktuálního dnes a v tomto století). V mezinárodním měřítku je naší ambicí inspirovat a rozvíjet některé projekty v jiných kontextech, jako je tomu v případě Českého pavilonu na nadcházejícím benátském bienále (2009) nebo Dokumenty v Kasselu (2012). GUKV plánuje zaštítit takové mezinárodní velkoformátové projekty, které jsou založené na specifickém tématu a podpořit je odpovídajícími teoretickými podněty, zapojit do nich mezinárodní klíčové i avantgardní umělce, instituce a odborníky, fungovat jako usměrňující výzkumné centrum a aktivovat specifickým způsobem možnosti dané jiným prostředím. Naplněním tohoto záměru je námi již iniciovaný projekt s názvem Bývalý Západ. Zkoumá se v něm vývoj v umění na Západě po pádu berlínské zdi, tj. v období mezi roky 1989 a 2009. Půjde o rozsáhlou putovní výstavu prezentující umění západní provenience z inkriminovaného období, která se uskuteční na několika v současné době rozjednaných místech.
Závěr:
Právě po této kontinuální linii se bude GUKV ubírat v následujících letech (2009- 2012). V tomto programovém prohlášení jsme věnovali značnou část filozofii naší instituce, jak obsahově, tak i ve způsobu naší práce, a zároveň jsme naznačili, na co se zaměříme v budoucnu. Přestože nás výsledky naší práce utvrzují v nutnosti ji dále rozvíjet, je z hlediska ekonomiky nutná radikální změna: podstatné navýšení objemu financí, které musí být k dispozici a které napomůžou stabilizaci, profesionalizaci a jinak podpoří slibný potenciál našich aktivit, tak zásadní v infrastruktuře národa.